Wethouder Robert van Asten van Mobiliteit heeft vanochtend samen met vakbond FNV leden van de Tweede Kamer opgeroepen om ook in 2023 extra coronageld te geven aan de Openbaar Vervoersbedrijven.
"Ook volgend jaar heeft het OV nog steun nodig om te kunnen blijven rijden", zegt Van Asten. "Omdat nog lang niet alle reizigers terug zijn op bus, tram of metro hebben de vervoerbedrijven zoals de HTM in Den Haag ook komend jaar nog een vangnet nodig. Zonder vangnet moeten anders de dienstregelingen in heel het land tot wel 30 procent worden afgeschaafd. Minder bussen en trams dus en geen vroege of late ritten meer. Dat zou echt een slechte zaak zijn en daarom hebben provincies, steden, vervoerbedrijven, personeel en reizigers de handen ineen geslagen om het Rijk zover te krijgen ook komend jaar het OV nog te steunen."
Namens de Tweede Kamerleden nam Lisa Ginneken van D66 het pamflet in ontvangst.
Tekst gaat door onder foto.
Terug in de tijd gezet
Ook reizigersvereniging Rover maakt zich zorgen over het wegvallen van de coronasteun volgend jaar. "Met 30 procent minder openbaar vervoer wordt Nederland in één keer tientallen jaren terug in de tijd gezet", waarschuwt Rover-directeur Freek Bos. "De economische gevolgen zullen enorm zijn, maar zonder voldoende vervoer kunnen ook tienduizenden nieuwe woningen niet gerealiseerd worden. We zullen verder dan ooit komen te staan van het realiseren van onze klimaatdoelen. En dan heb ik het ook nog niet over de vele mensen die hun baan kwijtraken of niet meer met het OV naar hun werk kunnen."